آیا غذاهای تند باعث افزایش وزن می‌شوند؟

بسیاری از مطالعات نشان می‌ دهند که این ماده به کاهش وزن کمک می‌ کند! چنین یافته هایی با نتایج مطالعه حاضر و چندین مطالعه مشاهده‌ ای دیگر در مقیاس بزرگ که مصرف بیشتر فلفل چیلی را با افزایش خطر چاقی مرتبط می‌ دانند، در تضاد است.

به گزارش روبرونیوز، فلفل چیلی نوعی فلفل تند و خوش طعم است که در طبخ بسیاری از غذاهای محبوب در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این دسته از فلفل ها متعلق به جنس Capsicum هستند که شامل فلفل دلمه ای، هالاپینو و هابانرو می شود.

بر اساس مقاله ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، کپسایسین، ترکیب فعال زیستی اصلی در فلفل چیلی، به واسطه فواید سلامتی امیدوار کننده به ویژه برای سیستم قلب و عروق ارزش بالایی دارد. شواهد نشان می دهند که این ترکیب پتانسیل قابل ملاحظه ای برای مدیریت چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی دارد.

غذاهای تند چگونه می توانند باعث افزایش وزن شوند؟
کپسایسین موجود در فلفل چیلی به دلیل اثرات بالقوه ضد چاقی خود به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

بسیاری از مطالعات نشان می‌ دهند که این ماده به کاهش وزن کمک می‌ کند! چنین یافته هایی با نتایج مطالعه حاضر و چندین مطالعه مشاهده‌ ای دیگر در مقیاس بزرگ که مصرف بیشتر فلفل چیلی را با افزایش خطر چاقی مرتبط می‌ دانند، در تضاد است.

دکتر توماس ام. هالند، از بخش بیماری‌ های گوارشی و تغذیه دانشگاه راش آمریکا که در مطالعه مذکور شرکت نداشت، توضیح می دهد: فلفل چیلی به عنوان یک غذای مستقل بسیار مغذی و حاوی فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین های C، A، B6 و آهن است.

مواد مغذی، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات مانند کپسایسین موجود در فلفل چیلی می توانند به کاهش وزن کمک کنند. کپسایسین اکسیداسیون لیپیدها را افزایش داده، فعال شدن چربی قهوه ای را بهبود می بخشد (که منتج به سوزاندن انرژی بیشتر می شود)، احساس سیری را افزایش داده و تنوع میکروبیوتای روده را بالا می برد. اما اینها همگی در حالتی است که در مورد مصرف فلفل چیلی به تنهایی صحبت کنیم!

کیران کمپبل متخصص و‌ مشاور تغذیه ثبت شده اضافه می کند که فلفل چیلی دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به طور بالقوه به جلوگیری از التهاب مرتبط با چاقی کمک می کند. وی گفت: «از آنجایی که ممکن است چاقی و التهاب مزمن با شدت پایین با یکدیگر مرتبط باشند، افزودن فلفل چیلی به یک رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود یا پیشگیری از چاقی کمک کند.»

به گفته هالند، هر دو عامل مستقیم و غیرمستقیم بر نتایج تحقیق حاضر تاثیر داشته اند و در این میان شاید حتی عوامل غیرمستقیم اثرگذاری بیشتری داشته اند. به طور خاص، فلفل چیلی اغلب با غذاهای پرچرب و پرکالری مصرف می‌ شود، به این معنی که مصرف بیشتر فلفل چیلی با مصرف بیشتر مواد غذایی پرکالری مرتبط است.

به زبان ساده، اگر کالری مصرفی ما از کالری که می سوزانیم بیشتر باشد، همین موضوع منجر به افزایش وزنمان می شود. هالند همچنین تاکید کرد که در این مطالعه با وجود داده‌ های کامل موجود، کیفیت رژیم غذایی نادیده گرفته شده است و تنها به یک سوال در خصوص مصرف فلفل چیلی یا عدم مصرف، بدون در نظر گرفتن نوع فلفل، تندی، اندازه سروینگ یا غذای همراه بسنده شد که همین عوامل تفسیر نتایج مطالعه را دشوار می کنند.

منبع:‌ عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *