۸ نشانه‌ که می‌گوید شما بیش از حد مراقب فرزندتان هستید

روبرونیوز: آیا شما در تربیت فرزندتان وسواس دارید؟ اگر چنین است، ممکن است نیاز به یک قدم برداشتن به عقب داشته باشید. مراقب این نشانه‌ها باشید.

کد مطلب: ۳۱۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
۸ نشانه‌ که می‌گوید شما بیش از حد مراقب فرزندتان هستید
به گزارش روبرونیوز،

والدین بیش از حد مراقب فکر می‌کنند که با ایجاد یک سپر محافظ برای فرزندانشان، در حال انجام کار خوبی هستند. در حالی که این نوع رفتار نشان‌دهنده عشق آنهاست، می‌تواند تأثیر معکوس بر روی فرزندشان داشته باشد.

نیت‌های خوب والدین در پشت تربیت‌های بسیار محافظه‌کارانه می‌تواند منجر به بحران‌های جدی شود و آثار ماندگاری بر جای بگذارد.

والدین بیش از حد محافظ تنها لحظات کوتاهی از استقلال را برای فرزندان خود فراهم می‌کنند و در نتیجه ممکن است فرزندانشان را برای مواجهه با دنیای واقعی ناتوان کنند.

حقیقت این است که دنیای واقعی همیشه مهربان نیست و کودکان باید از دوران کودکی یاد بگیرند که چگونه به تنهایی با آن مواجه شوند.

برای مقابله با دنیا، فرزند شما نیاز به پوست کلفت دارد و تمام این قدرت باید از سوی والدین به او منتقل شود. اگر محیط اطراف شما باعث شده که در مورد تربیت خود تجدیدنظر کنید، مراقب این نشانه‌ها باشید:

۱. همیشه نتیجه را تضمین می‌کنید

نگرانی یا اضطراب برای والدین طبیعی است، اما وقتی خود را مجبور به تلاش برای تضمین نتیجه تلاش‌های فرزندتان می‌بینید، باید یک قدم به عقب بردارید. به یاد داشته باشید که تلاش‌ها در کنترل آنهاست اما نتیجه نه.

۲. نگران «اگرها» هستید

داشتن نگرانی‌های طبیعی درباره سلامت، رشد تحصیلی و دیگر جنبه‌های زندگی فرزندتان طبیعی است. اما اگر متوجه شدید که این نگرانی‌ها به شکل «اگر چیزی اشتباه شود» در ذهن شما شکل می‌گیرند و باعث بی‌قراری و اضطراب شما می‌شوند، این نشانه‌ای است که اضطراب شما مانع رشد آنها می‌شود.

۳. رویکردتان نگران‌کننده است

انتظار داشتن از فرزندتان طبیعی است، اما انتظارات غیرواقعی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اگر متوجه شدید که مدام درباره همان دستورالعمل‌ها یا انتظارات به فرزندتان تذکر می‌دهید، رفتار نگران‌کننده شما می‌تواند منجر به خاموشی او شود.

۴. کارهای آنها را انجام می‌دهید

کودکان باید چالش‌ها را در حین بزرگ شدن تجربه کنند. اگر دیدن تلاش آنها شما را مجبور کند که کارشان را انجام دهید، این نشانه‌ای نگران‌کننده است که نشان‌دهنده تلاش شما برای حفاظت از آنهاست. به جای این کار، آنها را حمایت کنید و با هم مشکلات را حل کنید.

۵. بیشتر تحت تأثیر احساسات خود هستید

احساسات والدینی طبیعی است، اما وقتی متوجه شدید که بسیاری از ارتباطات و برخوردهای شما با موقعیت‌های مربوط به فرزندتان تحت تأثیر احساساتی مانند اضطراب، گناه، خشم و غم قرار دارد، این می‌تواند برای فرزندتان طاقت‌فرسا باشد.

مهارت‌هایی برای تنظیم خود بیاموزید تا رویکرد شما در مواجهه با موقعیت‌ها آرام‌تر و متعادل‌تر باشد.

۶. وقتی که مداخله‌گر هستید

این نشانه‌ای دیگر از والدین بیش از حد محافظ است که ممکن است بر روی رشد استقلال و اعتماد به نفس فرزندتان تأثیر منفی بگذارد.

۷. وقتی که شما تمام انتخاب‌ها را انجام می‌دهید

وقتی والدین به طور مداوم برای فرزندان خود تصمیم‌گیری می‌کنند، این فرزندان ممکن است در بزرگسالی از ریسک کردن بترسند و در مواجهه با تغییرات بزرگ زندگی یا تصمیمات مهم دچار مشکل شوند.

این موضوع می‌تواند باعث شود که آنها مهارت‌های حیاتی مانند اعتماد به نفس و اعتماد به خود را از دست بدهند. برای اینکه کودک شما حس استقلال و اختیار داشته باشد، مهم است که به او اجازه دهید صدای خود را داشته باشد.

به جای اینکه تمام تصمیمات بزرگ و کوچک را برای او بگیرید، آزادی انتخاب را با اجازه دادن به او برای انتخاب مسائل روزمره فراهم کنید.

در مورد تصمیم‌گیری‌های مهم‌تر، او را در بحث‌ها مشارکت دهید تا بتوانید از نظرها و افکار او آگاه شوید و در صورت نیاز به او کمک کنید تا دیدگاهش را تغییر دهد.

۸. وقتی که آنها را از واقعیت‌های سخت زندگی دور می‌کنید

اگر شما فرزندانتان را از واقعیت‌های سخت زندگی دور می‌کنید، آنها نمی‌توانند به طور عاطفی برای مواجهه با رد شدن یا شکست آماده شوند.

یک کلمه‌ی نامناسب از سوی یک رئیس یا همکار می‌تواند اعتماد به نفس آنها را بشکند و آنها را به سمت افسردگی سوق دهد. وقتی شما به آنها کمک می‌کنید تا انعطاف‌پذیری ذهنی پیدا کنند، احتمال اینکه با ناامیدی‌ها به راحتی کنار بیایند بیشتر می‌شود.

توانمندی عاطفی به آنها کمک می‌کند تا با زندگی روبرو شوند بدون اینکه زیر بار انتظارات سنگین دفن شوند.

در حالی که محافظت از فرزندتان بد نیست، بسیار مهم است که سلامت روانی او را در نظر بگیرید و او را برای مواجهه با چالش‌ها آماده کنید.

منبع : healthshots
نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار