بانکی‌پور: جریمه‌های حجاب با نظر این شخص تعیین شد | رانند‌ه‌ها و مسافران جریمه می‌شوند؟

جریمه‌های قانون عفاف و حجاب از جمله موارد نگران کننده بعد از روشن شدن جزئیات این قانون است.

کد مطلب: ۳۳۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
بانکی‌پور: جریمه‌های حجاب با نظر این شخص تعیین شد | رانند‌ه‌ها و مسافران جریمه می‌شوند؟
به گزارش روبرونیوز،

 بنابر گفته امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از جمله طراحان قانون عفاف و حجاب این جریمه با نظر رئیس مجلس و استمزاج از قوه قضاییه در قانون آمده است.

البته این نماینده مجلس مدعی است هزینه‌های سنگین به این علت است که «۴ ماه قبل مبالغ قانون مجازات اسلامی را به روز کرد و به همین دلیل جریمه‌ها افزایش پیدا کرد.»

 

بانکی پور به برخی انتقادات پیرامون قانون عفاف و حجاب هم پاسخ می‌دهد برای مثال می‌گوید این قانون مردم را مقابل هم قرار نمی‌دهد بلکه تلاش شده که فرد خاطی جریمه شود و اصطلاحاً دیگری پاسوز فرد خطاکار نشود.
 

در ادامه گفتگوی امیرحسین بانکی پور، از حامیان و طراحان قانون عفاف و حجاب را می‌خوانید:

 

آقای بانکی پور! از زمانی که جزئیات قانون عفاف و حجاب منتشر شده، هم انتقاداتی مطرح است هم نگرانی‌هایی ایجاد کرده است، از جمله اینکه جریمه‌ها مردم را نگران کرده است، دفاع شما از جایگاه حامی این قانون چیست؟

در برخورد‌های حقوقی دو اصطلاح وجود دارد یکی برخورد حقوقی سخت و یکی برخورد حقوقی نرم؛ برخورد با متخلفین قبلاً به این گونه بود که فرد را دستگیر و به دادگاه معرفی می‌کردند که سابقه کیفری پیدا می‌کرد. در قانون جدید نسبت به کسانی که کاملا کشف حجاب یا بدن نمایی می‌کنند از روش نرم استفاده شده است؛ اینها بار اول جریمه می‌شوند ولی اعمال نمی‌شود و به صورت تذکر است؛ در صورتی که اگر بار دوم مرتکب شدند این جریمه دیگر قطعی می‌شود و با جریمه اول با هم اخذ می‌شود.

این جریمه به صورت هوشمند با افراد متخلف برخورد می‌کند و دو حسن نسبت به قانون گذشته دارد: اول اینکه این قانون در واقع پایانی بر مواجهه مستقیم خیابانی و آغازی بر برخورد‌های نرم و هوشمند است؛ دوم اینکه برای افراد متخلف پرونده کیفری ایجاد نمی‌شود و جریمه بدون عواقب فردی، بازدارندگی کافی را دارد.

در قسمت جریمه‌ها شنیده‌هایی مبنی بر این وجود دارد که در متن اولیه لایحه جریمه‌ها این اندازه نبوده و طیفی از نمایندگان نزدیک به آقای قالیباف بر افزایش میزان جریمه‌ها اصرار داشتند. این ادعا صحت دارد؟

مبلغ جریمه‌ها بر اساس قانون مجازات اسلامی تصویب شده بود؛ البته با نظر ریاست مجلس مبالغ برای استمزاج به قوه قضائیه ارسال شد تا در اجرا مشکلات به حداقل برسد؛ نظرات از سوی تیم قوه قضائیه هم جمع آوری شد و مبالغ نهایی جریمه‌ها با هماهنگی دو قوه تعیین شد؛ به عنوان مثال مبلغ کشف حجاب کامل برای مرحله اول، نصف مجازات درجه ۸ تعیین شد که به صورت تعلیقی است.

البته چنانچه مستحضر هستید ۴ ماه قبل دولت مبالغ مجازات را به روز کرد و به همین دلیل جریمه‌ها افزایش پیدا کرد.

در مورد اینکه در متن قانون عفاف و حجاب آمده که صاحبان فروشگاه‌ها و تاکسی‌های اینترنتی موظف به تذکر دادن در رابطه با حجاب هستند، به نظر می‌رسد به نوعی مردم را خبرچین یکدیگر کرده، به نظر شما این مورد تبعات منفی اجتماعی را به همراه ندارد؟

در وضعیت موجود راننده تاکسی‌های اینترنتی بخاطر کشف حجاب مسافر جریمه می‌شدند و به نظر ما درست نیست کسی به خاطر دیگری جریمه شود؛ لذا در قانون جدید گفتیم همینکه راننده تذکر خود را ثبت کند دیگر جریمه‌ای برای او در کار نخواهد بود.

اما آیا این به معنای خبرچینی است؟ قطعا خیر؛ چرا که گزارش راننده اسنپ هیچ جریمه‌ای برای مسافر به دنبال نخواهد داشت؛ چنانچه گفتیم جریمه فرد متخلف، صرفا با ثبت تصویر و تشخیص هویت قطعی اعمال می‌شود و گزارش راننده به تنهایی نمی‌تواند موجب جریمه شدن فرد باشد.

در واقع ثبت تذکر صرفاً برای معافیت راننده از پرداخت جریمه است. به همین دلیل سکو‌های تاکسی اینترنتی موظف شدند ارتباط برخط فراجا با سامانه را فراهم آورند تا رانندگان در صورت ثبت تخلف ماشین از پرداخت معاف شوند.

رئیس جمهور از فراهم نبودن شرایط برای اجرای قانون عفاف و حجاب گفتند، آیا این سیگنالی محسوب می‌شود که دولت می‌خواهد لایحه‌ای در رابطه با اصلاح قانون عفاف و حجاب ارائه بدهد یا راهکاری دیگر برای به تاخیر انداختن اجرای این قانون باشد یا.

وقتی یک قانون در مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند برای همه لازم الاجرا می‌شود؛ طبعاً اگر هم در مراحل اجرا دستگاه اجرایی با مشکلی مواجه شد، پس از ۶ ماه می‌تواند از مجلس درخواست کند تا آن ایراد‌ها برطرف شود.

نکته دیگر اینکه در این قانون، شاهد برخورد سخت با دانه درشت‌ها و آقازاده‌ها هستیم و اینها کسانی هستند که باید از اجرای قانون نگران باشند، در حالی نسبت به عابرین مواجهه نرم و اصلاح تدریجی لحاظ شده است.

علما و برخی بزرگان حوزه علمیه مانند آیات مکارم شیرازی و جوادی آملی بر این نکته تاکید کردند که در رابطه با حجاب اقدام ایجابی لازم است نه سلبی، اما قانون عفاف و حجاب شامل برخورد‌های سلبی می‌شود.

اتفاقا قانون حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب، عمدتاً بر اساس موارد ایجابی شکل گرفته و ویژگی این قانون نسبت به قوانین قبلی این است که موارد ایجابی آن غلبه دارد. منتها این نسبتی که به بزرگان داده می‌شود که به هیچ وجه برخورد سلبی نباید باشد، این در صحبت این بزرگان نیست، بلکه موضوع بر سر غلبه داشتن موارد ایجابی بوده است.

 

نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار