مشکل مهمی که برای گیربکس اتومات خودرو پیش می‌آید | خطرات و نحوه رفع آن

گیربکس اتومات اگر دچار مشکل شود، قطعاً به ایمنی راننده آسیب جدی وارد خواهد کرد و به همین دلیل، کوچک‌ترین مشکل را باید هرچه سریع‌تر مورد بررسی قرار داد و با افراد ماهر در این زمینه در ارتباط بود.

کد مطلب: ۲۷۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
مشکل مهمی که برای گیربکس اتومات خودرو پیش می‌آید | خطرات و نحوه رفع آن

به گزارش روبرونیوز، گیربکس اتوماتیک خودروی شما یک سیستم حیاتی در وسیله نقلیه محسوب می‌ شود و برای اطمینان از عملکرد طولانی مدت نیاز به مراقبت و توجه مناسب دارد ، در این بخش به بررسی دلایل پرش دنده گیربکس اتومات می پردازیم ، با ما همراه باشید.

تعویض دنده همیشه در گیربکس‌های اتومات با توجه به شرایط مختلفی و در موقعیت‌های گوناگون انجام‌پذیر است که اگر به موقعیت توجهی نداشته باشید، قطعاً با مشکلی مانند پرش دنده گیربکس مواجه خواهید شد.

چنانچه دلیل پرش دنده گیربکس اتومات را مورد بررسی قرار ندهید، صددرصد ایمنی شما در هنگام رانندگی زیر سؤال خواهد رفت؛ چرا که اگر دنده اتومات ماشین در حالت پرش قرار گیرد و به قول معروف از جای خود خارج شود، حتی هنگامی که به آن نیاز دارید، نیروی کشندگی خود را از دست خواهد داد.

طبیعتاً این مسئله می‌تواند به ایمنی رانندگی شما مربوط شود و شما در این شرایط مجبور خواهید شد که بیشتر گاز دهید و این جزء مسائل بسیار خطرناک به شمار می‌آید.

رایانه اتومبیل، عملیات فرماندهی به گیربکس اتوماتیک را برعهده دارد و مشخص می‌کند که چه زمانی باید گیربکس بین دنده‌ها جابه‌جا شود و در این حال اتومبیل شما تصمیم می‌گیرد چه زمانی باید به انتقال نیرو به چرخ‌ها بپردازد.

چنانچه در این فرایند مشکل خاصی وجود آید، طبیعتاً سیگنال نمی‌تواند به درستی ارسال شود و بهتر است بدانید که پرش گیربکس یکی از مشکلات جدی برای ایمنی محسوب می‌شود که شما باید هرچه سریع‌تر با تعمیر کاران ماهر و با تجربه ما در این حوزه در ارتباط باشید تا مشکل را بررسی و به راه حل آن بپردازند.

هنگامی که گیربکس به سختی تعویض می شود پرش دنده به عنوان یک هشدار تلقی می شود که می گوید گیربکس شما نیاز به تعمیر دارد، هنگام پریدن دنده ماشین یا وقتی گیربکس به سختی جابجا می شود یا می لغزد، زمان بازرسی آن رسیده است.

بردن ماشین نزد یک تعمیرکار ماهر به شما می گوید که آیا با یک تعمیر جزئی می تواند مشکل را برطرف کند یا اتومبیل شما نیاز به یک تعمیر اساسی دارد.

در کل علت تقه زدن و سخت جا رفتن دنده خودروی شما خبر از یک مشکل میدهد و سریعا باید ماشین را به یک تعمیرگاه معتبر گیربکس ببرید.

دلایل احتمالی پرش دنده اتومات شامل موارد زیر می باشد :

مشکلی درون گیربکس ایجاد شده است

اتصال گیربکس نیاز به تنظیم دارد

علت خلاص شدن دنده اتومات

گاهی مواقع، ساییدگی خارهای غلاف کشویی، ساییدگی زیاد دنده و یا زیادی سفت بودن اهرم های دسته دنده می توانند گیربکس را از حالت دنده خارج کرده و به صورت خلاص شود.

اگر زمانی که شما اتومبیل خود را تازه از تعمیرگاه آورده اید در حین حرکت دنده خلاص می شود. در این صورت به احتمال زیاد تعمیرکار، گیربکس را به صورت اصولی نصب نکرده است و هم راستا نیست.

علت زود عوض شدن دنده اتومات

زود عوض شدن دنده در گیربکس اتوماتیک می‌تواند ناشی از چند عامل باشد، از جمله:

نشتی یا کمبود روغن گیربکس: این می‌تواند باعث کاهش فشار روغن و عملکرد نادرست دنده‌ها شود.

خرابی سنسورهای گیربکس: سنسورهای معیوب می‌توانند اطلاعات نادرست به واحد کنترل گیربکس (TCU) ارسال کنند.

تنظیمات نادرست واحد کنترل گیربکس (TCU): TCU می‌تواند برنامه‌ریزی نادرست داشته باشد یا نیاز به بروز رسانی نرم‌افزاری داشته باشد.

خرابی کلاچ‌ها یا باندهای داخلی گیربکس: این مشکلات مکانیکی می‌توانند باعث تغییرات نادرست در دنده‌ها شوند.

برای تشخیص دقیق‌تر، بهتر است خودرو را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید.

رایج ترین مشکلات گیربکس اتومات

از جمله مواردی که در مبحث دلیل پرش دنده گیربکس اتومات می‌توان در مورد آن صحبت کرد، این است که مشکلی درون گیربکس به وجود آمده یا تنظیم اتصال گیربکس را باید مورد بررسی قرار داد.

رایج‌ترین مشکلات مربوط به گیربکس، لرزش در چرخ دنده است که می‌توان گفت در هنگام تعویض دنده، گیربکس اتوماتیک باید بدون مشکل کار کند و هنگامی که گیربکس با مشکل روبرو شود شما با لرزش چرخ دنده مواجه خواهید شد.

ممکن است این مشکلات به دلیل کمبود روغن خودروی شما باشد که با انجام تعویض روغن گیربکس اتوماتیک برطرف خواهد شد.

اگر از همان ابتدا این مشکل برطرف شود، قطعاً از هزینه‌های تعمیراتی بعدی جلوگیری به عمل می‌آید. نکته دیگر هنگامی است که ماشین در حالت دنده قرار می‎گیرد، اما شما پاسخی دریافت نمی‌کنید که این خود یکی از مشکلات رایج گیربکس‌های اتوماتیک به شمار می‌آید.

دنده

ایجاد سر و صدا و به وجود آمدن بوی سوختگی هم از جمله مشکلات رایج دیگری هستند که متأسفانه برخی از افراد به آن‌ها توجهی نشان نمی‌دهند و تمام این موارد را زمانی که کنار یکدیگر قرار دهید، متوجه می‌شوید که یک مشکل اساسی درون گیربکس به وجود آمده و باعث پرش آن می‌شود.

در بعضی از مواقع ممکن است روغن گیربکس دلیل ایجاد چنین مشکلی باشد. روغن هیدرولیکATF معمولاً برای گیربکس‌های اتومات به کار می‌آیند و برای روان‌کاری دنده‌ها، کنترل دما، محافظت از سطوح در برابر خوردگی، کنترل اصطکاک و منتقل کردن قدرت موتور از روغن گیربکس استفاده می‌کنند.

تعویض دنده اولین راه حل

حال که در مورد دلیل پرش دنده گیربکس اتومات و همچنین نحوه رفع کردن این مشکل با شما صحبت می‌کنیم، بهتر است بدانید که پرش گیربکس یک نوع هشدار است که شما بدانید گیربکس به تعمیر نیاز دارد. در این صورت بهتر است که بازرسی آن را به افراد ماهر و متخصص بسپارید تا با کم‌ترین هزینه به تعمیر اساسی گیربکس بپردازند.

در بسیاری از شرایط برخی از مشکلات به ظاهر کوچک، هشدار‌دهنده یک مشکل بزرگ‌تر هستند که اگر شما به این موارد دقت نکنید، صد درصد با هزینه‌های گزاف و بسیار بالایی روبرو خواهید شد. در برخی از موارد شاید تعویض دنده کارساز باشد و در موارد دیگر هم تعمیرکار با توجه به مهارتی که دارد شاید پیشنهاد دیگری را ارائه دهد.

برای تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک شما با 3 موقعیت مواجه هستید، تعویض دنده در حین حرکت، توقف‌های کوتاه و توقف‌های طولانی که هرکدام در موقعیت‌های مختلف به کار می‌آیند. توقف کوتاه می‌تواند پشت چراغ قرمز باشد.

قبل از اینکه گیربکس را در حالت D قرار دهید، گاز ندهید و سعی کنید در سراشیبی دنده را در حالت N قرار ندهید. به هیچ عنوان در حالت حرکت نباید حالت گیربکس را تغییر دهید. قبل از اینکه خودرو کاملاً توقف کند، گیربکس را نباید در حالت P قرار دهید.

با توجه به آنچه گفته شد، طبیعتاً متوجه شده‌اید که رعایت همین نکات به ظاهر کوچک تا چه اندازه می‌تواند به عدم ایجاد مشکلاتی همچون پرش دنده در گیربکس اتومات کمک کند. با این حساب سعی کنید موارد گفته شده را جدی بگیرید.

تنظیم اتصال shift گیربکس اتومات دومین راه حل

با توجه به آن‎چه که در مورد دلیل پرش دنده گیربکس اتومات بیان کردیم، پس بهتر است به دومین راه حلی که می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند هم بپردازیم. گیربکس اتومات به جای این‌که از کلاچ راننده استفاده کند از مبدل گشتاور استفاده می‌کند.

اتصال shift باعث چرخش چرخ‌دنده‌ها می‌شود، یکی از دلایل پرش دنده گیربکس اتومات، عدم تنظیم درست اتصال شیفت است. اگر این تنظیم در حالت نرمال و صحیح خود قرار نداشته باشد، قطعاً با مشکلاتی روبرو خواهید شد که شما باید به صورت مرحله‌ای به تنظیم این اتصال بپردازید.

نحوه تنظیم شیفت

ابتدا باید گیربکس را در حالت خلاص قرار دهید. برای اینکه دنده تنظیم شود می‌توانید از مهره‌های تنظیم‌کننده استفاده کنید. در حالت شل شدن مهره به راحتی می‌توان پیچ را چرخاند تا این‌چنین طولی که مناسب است، به دست آید. اگر لوله شیفت به شفت گیربکس با یک پیچ محکم شده باشد، قطعاً طول به درستی تنظیم شده است. حقیقتاً این کار نیاز به مهارت و تخصص دارد و بهتر است با مشاورین کار بلد در این زمینه در ارتباط باشید.

برای تنظیم کردن قفل شفت باید گیربکس را در دنده 1 قرار دهید تا تنظیمان پایانی هم اجرا شود و بهتر است بدانید که در این شرایط آزمون و خطا وجود دارد و به همین دلیل، کمی ریسک هم در بر دارد.

در مورد دلیل پرش دنده گیربکس اتومات و راه‌های نحوه رفع کردن این مشکل اطلاعاتی هر چند مختصر را ارائه داده‌ایم. توجه داشته باشید که هر کاری قطعاً به دانش و تخصص خاص خود نیاز دارد و در مورد مشکلات رایج اتومبیل هم باید بدانید که تنها از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

متأسفانه برخی از افراد بدون آگاهی به بررسی مشکلاتی نظیر پرش دنده گیربکس می‌پردازند و این‌چنین است که با مشکلات بیشتری که هزینه بالاتری را برآورد می‌کنند، مواجه می‌شوند، گیربکس اتومات همچون یک موتور کار می‌کند و هرگونه خرابی و مشکل آن می‌تواند در طولانی مدت هزینه‌های تعمیراتی زیادی را به وجود آورد.

منبع : دلگرم
نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار