عشقی ممنوعه در راه پلتفرمها؛ «بدنام» جدال تازه پورشیرازی و آقایی بر سر مرز گناه و احساس
در شرایطی که بخش عمدهای از تولیدات شبکه نمایش خانگی به روایتهای تکراری، ملودرامهای بیجان یا شوخیهای سطحی محدود شدهاند، «بدنام» با اتکا به سوژهای حساس و پرحاشیه، تلاش دارد میان مرز عشق، گناه و انتقام حرکت کند.
با انتشار نخستین تصویر از سریال تازه شبکه نمایش خانگی با عنوان «بدنام»، گمانهزنیها درباره مضمون و ساختار این اثر بالا گرفته است؛ تصویری که در آن حسن پورشیرازی و امیر آقایی در موقعیتی پرتنش و چندلایه روبهروی هم قرار دارند و بهگفته بعضی کاربران، میتواند نشانهای از شکلگیری یک رقابت مردانه بر سر عشقی ممنوعه باشد.
این سریال به کارگردانی احسان سجادی حسینی و با طراحی و نویسندگی حامد عنقا در مراحل پایانی تولید قرار دارد و بهزودی از طریق پلتفرم فیلیمو منتشر خواهد شد.
روایتی پرریسک از عشق و گناه
در شرایطی که بخش عمدهای از تولیدات شبکه نمایش خانگی به روایتهای تکراری، ملودرامهای بیجان یا شوخیهای سطحی محدود شدهاند، «بدنام» با اتکا به سوژهای حساس و پرحاشیه، تلاش دارد میان مرز عشق، گناه و انتقام حرکت کند.
طبق شنیدهها، محور اصلی داستان بر دو مرد شکل میگیرد که هر یک درگیر عشقی میشوند که از نظر عرف و اخلاق، «حرام» تلقی میشود. همین رویکرد، از حالا این اثر را در ردیف آثار بحثبرانگیزی چون «میوه ممنوعه»، «شهرزاد»، «پدر» و «آقازاده» قرار داده است؛ آثاری که با تابوشکنیهای احساسی و طرح مسئلهی عشق در بستر محدودیتهای اجتماعی، همواره محل گفتوگو و جدل بودهاند.
از «جان شیفته یلدا» تا «بدنام»
بر اساس اطلاعات منتشرشده، عنوان اولیه این پروژه «جان شیفته یلدا» بوده است، اما انتخاب عنوان تازه «بدنام» نشان میدهد که سازندگان بهصورت آگاهانه، بر وجوه تند و رازآلود روایت خود تأکید کردهاند؛ عنوانی که هم بار عاطفی دارد و هم حاوی دلالتی اجتماعی است؛ درباره انسانهایی که میان قضاوت و واقعیت، گناهکار یا قربانی خوانده میشوند.
دوئل بازیگران خاکستری
حضور همزمان حسن پورشیرازی و امیر آقایی در نقشهایی پیچیده و ضدقهرمانگونه، یکی از نقاط قوت این پروژه محسوب میشود. هر دو بازیگر در کارنامه خود تجربههایی از شخصیتهای مرموز، متناقض و در عین حال انسانی دارند؛ از «قاتل اهلی» و «بیپولی» گرفته تا «بیگناه» و «روشن». این بار نیز تقابل دو بازیگر صاحبسبک میتواند یکی از جدیترین دوئلهای مردانه شبکه نمایش خانگی را رقم بزند.
عنقا دوباره در مرز جنجال
بازگشت حامد عنقا به عرصه شبکه نمایش خانگی، پس از تجربهی پرحاشیه «آقازاده»، نشانهی تمایل او به ادامه مسیر درامهای ایدئولوژیک و مرزشکن است. او بار دیگر سراغ جهانی رفته که در آن مفاهیمی چون ایمان، عشق، گناه و قضاوت، در هم میآمیزند.
انتظاری برای شکستن رکود
در حالیکه اغلب پلتفرمهای نمایش خانگی با افت مخاطب و تکرار مضمونی مواجهاند، انتشار «بدنام» میتواند بهعنوان آزمونی تازه برای بازگرداندن هیجان به این فضا تلقی شود. با این حال، پرسش اصلی هنوز پابرجاست:
آیا روایت جسورانه عشق ممنوعه در «بدنام» میتواند از سد سانسور و نگاه محافظهکارانه عبور کند؟ یا باز هم پیش از رسیدن به تماشاگر، حرامِ داستان در اتاق تدوین حلال خواهد شد؟
نویسنده: دارا مجد