دبیر بالاخره کوتاه آمد
علیرضا دبیر بالاخره قرار است در بخش مهمی اصلاحات را بپذیرد.
سال گذشته یکی از بحثبرانگیزترین چرخهها در کشتی آزاد رقم خورد؛ چرخهای که با تبصرههای متعدد و خلق راههای میانبر، انتقاد گسترده اهالی کشتی را به دنبال داشت،دهها معافی، استثنا و قوانین متغیری که راه را برای بعضی کشتیگیران هموار و برای برخی دیگر ناهموار کرد. حتی شاهد بودیم ملیپوشانی که با تنها یک کشتی یا بدون کشتی به دوبنده تیم ملی رسیدند.
احمد جوان در ۶۱کیلوگرم، رحمان عموزاد در ۶۵، محمد نخودی در ۷۹، کامران قاسمپور در ۸۶، امیرحسین فیروزپور در ۹۲، امیرعلی آذرپیرا در ۹۷، امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم و همچنین حسن یزدانی که از زمان آسیبدیدگی پس از المپیک ۲۰۲۴ هنوز وارد چرخه مسابقات رسمی نشده است و فعلاً قرار است در لیگ به میدان برود.امید جامعه کشتی این است که مدالآوران جهانی کار خود را مستقیماً از جام تختی آغاز کنند و چرخه انتخابی امسال بدون تبصرههای بیپایان، بدون مسیرهای میانبر برگزار شود. اتفاقی که اگر رخ دهد، هم شفافیت را بالا میبرد و هم انگیزه را بین ملیپوشان و مدعیان افزایش میدهد.
در چرخه سال گذشته حتی مسیر حذفی برای برخی اوزان دیده شده بود؛ به این معنا که اگر یک کشتیگیر با تصور کسب طلا وارد مسابقات میشد اما نتوانست قهرمان شود، از چرخه خارج بود، در حالی که برای کشتیگیر دیگر با همان شرایط، چنین شرایطی اعمال نمیشد. همین تناقضها بود که چرخه را از عدالت دور کرد. انتظار میرود کادر فنی با نگاه دقیقتری نسخه جدید چرخه را منتشر کند؛ چرخهای که معیارها در آن برای همه یکسان باشد، هیچ کشتیگیری با یک مسابقه یا بدون کشتی به دوبنده تیم ملی نرسد و هیچ وزن و نامی در سایه تبصرهها از مسیر رقابت عادلانه خارج نشود. سال ۲۰۲۶ میتواند سال بازگشت به نظم و عدالت باشد؛ به شرطی که چرخه این بار تکرار نسخههای نادرست گذشته نباشد.