برندی که به سرنوشت تایتانیک دچار شده

آغاز خداحافظی فروشنده‌ها و مشتری‌ها از دیجی‌کالا

باید این واقعیت را پذیرفت که اکوسیستم استارتاپی ایران همیشه با اغراق و تعارف درآمیخته بوده و تعریف و تمجید‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود در اصل نان قرض دادن گروه‌های مختلف به یکدیگر است. تقلید ظاهری از شرکت‌های خارجی! دیجی‌کالا زمانی محبوبیت و قدرت تسلط نسبی خود بر بازار را از دست داد که مدیران این مجموعه به نظر دچار غروری افراطی شدند و خود را آمازون ایران پنداشتند، سپس کوشیدند تا در ظاهر به این هیولای امریکایی نزدیک شوند در حالی‌که نه ارزش ریالی آن قابل توجه است و نه پتانسیل آن را داشتند که به برندی بین‌المللی تبدیل شوند. این شرکت با انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی از سوله‌های عظیم و قفسه‌های چند طبقه انبارها و برپایی تورهای بازدید از مراکز پردازش، همواره تلاش کرده تا تصویری متفاوت از واقعیت را برای جامعه مخاطبانش به نمایش بگذارد. اما از شرایط دشوار کار در انبارها، گلایه‌های فروشنده‌ها و نارضایتی خریداران نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. کاربرانی که سال‌های اخیر مشتری این فروشگاه بوده‌اند، امروز شاهدند که تنوع محصولات دیجی‌کالا به شدت افت کرده و روی بسیاری از کالاهای مورد نیازشان عبارت «ناموجود» خودنمایی می‌کند تا به دنبال فروشگاهی بگردند که موجودیت کالایی کامل‌تری دارد. از سوی دیگر رویدادهای اخیر این شرکت که به تقلید از مایکروسافت و اپل طراحی و اجرا شده و همچنین سخنرانی‌های ضعیف مدیران آن، که فاقد قدرت تاثیرگذاری و باورپذیری بوده، دلیل دیگری بر این واقعیت است که دیجی‌کالا از هر راهی می‌خواهد شبیه برندهای مطرح جهان باشد. مشتری‌ها آگاه شده‌اند حداقل در در یک‌دهه اخیر حتی یک روز نبوده که کاربران در شبکه‌های اجتماعی درباره تجربه خرید از دیجی‌کالا ابراز نارضایتی و پشیمانی نکنند. ارسال اشتباه کالاها و بی‌کیفیت و معیوب یا دست‌دوم و تحویل دیرهنگام یا بلاتکلیفی وضعیت سفارش از جمله صدها مواردی است که مشتری‌ها درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنند. اکنون با گسترش دامنه نفوذ اینترنت پرسرعت و گوشی‌های هوشمند به نسبت ۱۰ سال قبل علاوه بر فروشگاه‌های آنلاین حتی آنلاین‌شاپ‌های اینستاگرامی نیز رقبای دیجی‌کالا محسوب می‌شوند. زمانی که واردکنندگان کالا و فروشندگان به پتانسیل اینستاگرام پی بردند دیگر نیازی نداشتند که با قوانین سخت‌گیرانه و پیچیدگی‌های تسویه‌حساب دیجی‌کالا دست و پنجه نرم کنند. آنها صفحه‌ای برای خود راه‌اندازی کردند و از طریق دایرکت یا تلفن به عرضه کالاهای خود پرداختند. از سوی دیگر کاربران این را می‌دانند که دیجی‌کالا دیگر مرجع اصلی استعلام قیمت کالاها نیست. امروز بخش بزرگی از کلیک‌هایی که صفحات این فروشگاه آنلاین را مرور می‌کنند با هدف خواندن اطلاعات فنی محصولات و دیدن عکس و ویدئوهای آن است. بخشی از کاربران نیز برای اطلاع از دیدگاه‌های خریداران قبلی به دیجی‌کالا مراجعه می‌کنند. آینده دیجی‌کالا چه می‌شود؟ بررسی روندی که بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران در یک دهه اخیر طی کرده گویای این حقیقت است که این برند به نفس زدن افتاده است. علاوه بر فروشندگان اینستاگرامی، ورود پلتفرم‌های بزرگ دیگر به حوزه فروش آنلاین محصولات آکبند رقابت را افزایش داده و فشار بیشتری بر دیجی‌کالا وارد کرده است. این شرکت همچنین سال‌های گذشته با مشکلات زیرساختی مواجه بوده به‌طوری‌که آذرماه ۱۴۰۰ در آستانه بزرگ‌ترین حراج سال (بلک فرایدی) پلت‌فرم به مدت ۳۸ دقیقه از دسترس مردم خارج شد. فارغ از آن‌که کارشناسان و صاحب‌نظران در رسانه‌های تخصصی و لینکدین چه می‌نویسند، عقل سلیم و منطق این را تایید می‌کند که دیجی‌کالا محبوبیت گذشته خود را از دست داده، دیگر یکه‌تاز بازار فروش آنلاین نیست و بسیار دور از انتظار است که آینده درخشانی داشته باشد. امروز بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی بدون نیاز به دیجی‌کالا در حال فروش محصولات خود هستند و از این وضعیت رضایت دارند. در چنین شرایطی نمی‌توان به انتهای مسیری که این شرکت در آن گام گذاشته خوش‌بین بود. دیجی‌کالا مانند هر تجارت‌خانه بزرگ دیگری با مشکلات و معضلات و نگرانی‌هایی روبه‌روست که حتی ۱۰ درصد آن هم در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود. باید توجه داشت که پیش‌بینی می‌شود سهام این شرکت تا پایان سال به مرحله عرضه اولیه برسد. به همین دلیل دیجی‌کالا با اجرای کمپین‌های مختلف در حوزه مسؤولیت اجتماعی در تلاش است تا وضعیت خود را مطلوب نشان دهد. شاید بتوان گفت، دیجی‌کالا تایتانیکی است که با کوه یخ برخورد کرده اما همچنان صدای موزیک گروه ارکسترش به گوش می‌رسد.

کد مطلب: ۳۴۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
آغاز خداحافظی فروشنده‌ها و مشتری‌ها از دیجی‌کالا
به گزارش روبرونیوز،

دیجی‌کالا یکی از شرکت‌هایی است که در سال‌های اخیر تلاطم و فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته اما وضعیت این غول فروشکالا نگران‌کننده به نظر می‌رسداین شرکت امروز دیگر آن برند خوش‌نام و پویایی نیست که پیش‌تر فعالان اکوسیستم استارتاپی وتجارت آنلاین درباره آن سخنرانی می‌کردند و یادداشت و مقاله می‌نوشتند.

بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران که به‌دنبال تعطیل شدن بامیلو برای مدت‌ها بی‌رقیب بود و با خیال آسوده به فعالیتش ادامه داد، اکنونروزهای دشوار را سپری می‌کندامروز شرایط تغییر کرده و فروشگاه‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که از هر لحاظ با دیجی‌کالا دررقابت هستند.

به گزارش تابناک، این فروشگاه آنلاین در گذشته مدعی بود که کالاها را پایین‌تر از قیمت فروشندگان دیگر عرضه می‌کند، اما امروز اینادعا زیر سوال رفته زیرا کاربران با جست‌وجوی کالاها در اینترنت معمولا به منابعی دسترسی پیدا می‌کنند که اجناس را ارزان‌تر ازدیجی‌کالا عرضه می‌کنند.

این فروشگاه آنلاین در گذشته مدعی بود که کالاها را پایین‌تر از قیمت فروشندگان دیگر عرضه می‌کند، اما امروز این ادعا زیر سوال رفتهزیرا کاربران با جست‌وجوی کالاها در اینترنت معمولا به منابعی دسترسی پیدا می‌کنند که اجناس را ارزان‌تر از دیجی‌کالا عرضهمی‌کنند.

 

 تقلید ظاهری از شرکت‌های خارجی

دیجی‌کالا زمانی محبوبیت و قدرت تسلط نسبی خود بر بازار را از دست داد که مدیران این مجموعه به نظر دچار غروری افراطی شدند وخود را آمازون ایران پنداشتند، سپس کوشیدند تا در ظاهر به این هیولای امریکایی نزدیک شوند در حالی‌که نه ارزش ریالی آن قابل توجهاست و نه پتانسیل آن را داشتند که به برندی بین‌المللی تبدیل شوند.

این شرکت با انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی از سوله‌های عظیم و قفسه‌های چند طبقه انبارها و برپایی تورهای بازدید از مراکز پردازش،همواره تلاش کرده تا تصویری متفاوت از واقعیت را برای جامعه مخاطبانش به نمایش بگذارداما از شرایط دشوار کار در انبارها،گلایه‌های فروشنده‌ها و نارضایتی خریداران نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

 

کاربرانی که سال‌های اخیر مشتری این فروشگاه بوده‌اند، امروز شاهدند که تنوع محصولات دیجی‌کالا به شدت افت کرده و روی بسیاریاز کالاهای مورد نیازشان عبارت «ناموجود» خودنمایی می‌کند تا به دنبال فروشگاهی بگردند که موجودیت کالایی کامل‌تری دارد.

 

از سوی دیگر رویدادهای اخیر این شرکت که به تقلید از مایکروسافت و اپل طراحی و اجرا شده و همچنین سخنرانی‌های ضعیف مدیرانآن، که فاقد قدرت تاثیرگذاری و باورپذیری بوده، دلیل دیگری بر این واقعیت است که دیجی‌کالا از هر راهی می‌خواهد شبیه برندهایمطرح جهان باشد.

 

مشتری‌ها آگاه شده‌اند
حداقل در در یک‌دهه اخیر حتی یک روز نبوده که کاربران در شبکه‌های اجتماعی درباره تجربه خرید از دیجی‌کالا ابراز نارضایتی وپشیمانی نکنندارسال اشتباه کالاها و بی‌کیفیت و معیوب یا دست‌دوم و تحویل دیرهنگام یا بلاتکلیفی وضعیت سفارش از جمله صدهامواردی است که مشتری‌ها درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنند.

اکنون با گسترش دامنه نفوذ اینترنت پرسرعت و گوشی‌های هوشمند به نسبت ۱۰ سال قبل علاوه بر فروشگاه‌های آنلاین حتیآنلاین‌شاپ‌های اینستاگرامی نیز رقبای دیجی‌کالا محسوب می‌شوندزمانی که واردکنندگان کالا و فروشندگان به پتانسیل اینستاگرام پیبردند دیگر نیازی نداشتند که با قوانین سخت‌گیرانه و پیچیدگی‌های تسویه‌حساب دیجی‌کالا دست و پنجه نرم کنندآنها صفحه‌ای برایخود راه‌اندازی کردند و از طریق دایرکت یا تلفن به عرضه کالاهای خود پرداختند.

از سوی دیگر کاربران این را می‌دانند که دیجی‌کالا دیگر مرجع اصلی استعلام قیمت کالاها نیستامروز بخش بزرگی از کلیک‌هایی کهصفحات این فروشگاه آنلاین را مرور می‌کنند با هدف خواندن اطلاعات فنی محصولات و دیدن عکس و ویدئوهای آن استبخشی ازکاربران نیز برای اطلاع از دیدگاه‌های خریداران قبلی به دیجی‌کالا مراجعه می‌کنند.

 

آینده دیجی‌کالا چه می‌شود؟

بررسی روندی که بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران در یک دهه اخیر طی کرده گویای این حقیقت است که این برند به نفس زدن افتادهاستعلاوه بر فروشندگان اینستاگرامی، ورود پلتفرم‌های بزرگ دیگر به حوزه فروش آنلاین محصولات آکبند رقابت را افزایش داده وفشار بیشتری بر دیجی‌کالا وارد کرده است.

این شرکت همچنین سال‌های گذشته با مشکلات زیرساختی مواجه بوده به‌طوری‌که آذرماه ۱۴۰۰ در آستانه بزرگ‌ترین حراج سال (بلکفرایدیپلت‌فرم به مدت ۳۸ دقیقه از دسترس مردم خارج شد.

 

فارغ از آن‌که کارشناسان و صاحب‌نظران در رسانه‌های تخصصی و لینکدین چه می‌نویسند، عقل سلیم و منطق این را تایید می‌کند کهدیجی‌کالا محبوبیت گذشته خود را از دست داده، دیگر یکه‌تاز بازار فروش آنلاین نیست و بسیار دور از انتظار است که آینده درخشانیداشته باشد.

امروز بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی بدون نیاز به دیجی‌کالا در حال فروش محصولات خود هستند و از این وضعیت رضایت دارنددرچنین شرایطی نمی‌توان به انتهای مسیری که این شرکت در آن گام گذاشته خوش‌بین بود.

 

دیجی‌کالا مانند هر تجارت‌خانه بزرگ دیگری با مشکلات و معضلات و نگرانی‌هایی روبه‌روست که حتی ۱۰ درصد آن هم در رسانه‌هامنعکس نمی‌شودباید توجه داشت که پیش‌بینی می‌شود سهام این شرکت تا پایان سال به مرحله عرضه اولیه برسدبه همیندلیل دیجی‌کالا با اجرای کمپین‌های مختلف در حوزه مسؤولیت اجتماعی در تلاش است تا وضعیت خود را مطلوب نشان دهد.

شاید بتوان گفت، دیجی‌کالا تایتانیکی است که با کوه یخ برخورد کرده اما همچنان صدای موزیک گروه ارکسترش به گوش می‌رسد.

 

 

پایان گزارش|

 

نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار