درباره فیلم جدید کارگردان صاحب‌سبک ایرانی در پاریس

فیلمی در دل یک زخم ملی؛ اصغر فرهادی با «داستان‌های موازی» به فرانسه می‌رود

با توجه به حساسیت موضوع، سطح توقع از فرهادی بسیار بالاست. آیا او خواهد توانست تجربه تلخ Bataclan را به شکلی انسانی و فراتر از هیجان و کلیشه در قاب سینما بنشاند؟ آیا فرانسوی‌ها که خود بارها از زاویه‌های مختلف به این فاجعه نگاه کرده‌اند، با روایت یک کارگردان ایرانی همذات‌پنداری خواهند کرد؟ پاسخ این پرسش‌ها را شاید جشنواره کن یا اسکار ۲۰۲۶ بدهد.

کد مطلب: ۳۴۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
فیلمی در دل یک زخم ملی؛ اصغر فرهادی با «داستان‌های موازی» به فرانسه می‌رود
به گزارش روبرونیوز،

   اصغر فرهادی، فیلمساز مطرح ایرانی که با فیلم‌هایی چون جدایی نادر از سیمین و فروشنده جوایز معتبر جهانی را درو کرده، این‌بار با پروژه‌ای بلندپروازانه و متفاوت به صحنه بازمی‌گردد. طبق گزارش روزنامه فیگارو و تایید بانی‌فیلم، فیلمبرداری اثر جدید فرهادی با عنوان موقت داستان‌های موازی از ماه سپتامبر (شهریور) در پاریس آغاز خواهد شد؛ فیلمی به زبان فرانسوی، با بازی ستارگان سینمای فرانسه، که روایتی سینمایی از یکی از تلخ‌ترین وقایع تروریستی تاریخ معاصر اروپا را به تصویر خواهد کشید.

از لس‌آنجلس تا پاریس؛ پروژه‌ای که مسیرش را بارها عوض کرد

«داستان‌های موازی» از جمله پروژه‌هایی‌ست که مسیر تولید آن پر از تغییرات و تأخیر بوده است. ابتدا قرار بود این فیلم در لس‌آنجلس ساخته شود، سپس فرهادی قصد داشت داستان را به نیویورک منتقل کند. اما نهایتاً و پس از بازنویسی فیلمنامه، پاریس به عنوان لوکیشن نهایی انتخاب شد؛ شهری که بستر واقعی وقایع فیلم نیز هست.

روایت یک شبِ شوم؛ بازآفرینی Bataclan

   ماجرای این فیلم به شب هولناک ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ بازمی‌گردد؛ زمانی که سه مهاجم تروریست در جریان حمله‌ای هماهنگ به سالن کنسرت Bataclan، ده‌ها نفر را به قتل رساندند. این رویداد نه‌تنها مردم فرانسه بلکه وجدان عمومی جهان را لرزاند و هنوز هم زخمی باز در حافظه جمعی فرانسوی‌ها به‌حساب می‌آید.

فرهادی در «داستان‌های موازی» قصد دارد لایه‌های انسانی، اجتماعی و روانی آن واقعه را از زاویه‌ای متفاوت بررسی کند. با توجه به پیشینه‌ی او در ساخت درام‌های انسانی و چندلایه، انتظار می‌رود این فیلم نیز صرفاً بازسازی یک حادثه نباشد، بلکه تلاشی باشد برای واکاوی تأثیرات آن بر زندگی روزمره، روابط انسانی و حافظه‌ی جمعی جامعه فرانسه.

ترکیب بازیگران درخشان؛ از ایزابل هوپر تا ونسان کاسل

در این فیلم قرار است ستارگان سرشناس سینمای فرانسه از جمله ایزابل هوپر، ویرجینی افیرا، فرانسوا نانی، ونسان کاسل و احتمالاً کاترین دونوو (در نقشی کوتاه) ایفای نقش کنند. این ترکیب بازیگران نه‌تنها اعتبار هنری پروژه را بالا می‌برد، بلکه نشان از توجه ویژه سینمای فرانسه به این پروژه دارد.

بازگشت به فرانسه، ۱۲ سال پس از «گذشته»

این دومین فیلم فرهادی در فرانسه است. اولین بار در سال ۲۰۱۳ فیلم گذشته را با بازی برنیس بژو و طاهر رحیم ساخت. «داستان‌های موازی» را می‌توان ادامه‌ای بر مسیر فرهادی برای تجربه‌گری در سینمای بین‌الملل دانست، آن هم در شرایطی که او همچنان یکی از چهره‌های پرنفوذ سینمای ایران در خارج از کشور به‌شمار می‌رود.

حضور احتمالی در جشنواره کن ۲۰۲۶

فیلم قرار است تا ماه می ۲۰۲۶ آماده شود؛ تاریخی که هم‌زمان با برگزاری جشنواره کن خواهد بود. با توجه به سابقه حضور آثار فرهادی در این رویداد سینمایی، احتمال می‌رود «داستان‌های موازی» نیز یکی از مدعیان جدی کن ۲۰۲۶ باشد.

حضور حداقلی ایرانی‌ها؛ فقط هایده صفی‌یاری

شنیده‌ها حاکی از آن است که تنها همکاری ایرانی در این پروژه مربوط به هایده صفی‌یاری، تدوین‌گر باسابقه سینمای ایران است. صفی‌یاری پیش از این در فیلم‌های مهم فرهادی همچون «فروشنده» و «گذشته» نیز همکاری داشته و احتمالاً نقش کلیدی در شکل‌گیری ریتم و روایت فیلم جدید خواهد داشت.

با توجه به حساسیت موضوع، سطح توقع از فرهادی بسیار بالاست. آیا او خواهد توانست تجربه تلخ Bataclan را به شکلی انسانی و فراتر از هیجان و کلیشه در قاب سینما بنشاند؟ آیا فرانسوی‌ها که خود بارها از زاویه‌های مختلف به این فاجعه نگاه کرده‌اند، با روایت یک کارگردان ایرانی همذات‌پنداری خواهند کرد؟ پاسخ این پرسش‌ها را شاید جشنواره کن یا اسکار ۲۰۲۶ بدهد.

نویسنده: فرنوش آباء

نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار