فیلمی که کام جشنواره اصفهان را تغییر داد/ سینمای کودک دیگر فقط شیرین نیست
«باکس ترش و ملس» با نگاهی تلخ و انسانی، برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم شد
فیلم کوتاه «باکس ترش و ملس» به کارگردانی حانیه فراهانی و تهیهکنندگی بهراد رضازاده، با وجود آنکه نخستین تجربه حرفهای این دو هنرمند جوان است، در سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان موفق شد دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی کوتاه را از آن خود کند.

فیلم کوتاه «باکس ترش و ملس» به کارگردانی حانیه فراهانی و تهیهکنندگی بهراد رضازاده، با وجود آنکه نخستین تجربهٔ حرفهای این دو هنرمند جوان است، در سیوهفتمین جشنوارهٔ بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان موفق شد دیپلم افتخارِ هیأتِ داوران برای کارگردانی را از آنِ خود کند.
این فیلم که اولین تجربهٔ تهیهکنندگی و کارگردانیِ مشترکِ این دو هنرمند جوان محسوب میشود، در میان نامزدهای بهترین فیلم جشنواره نیز قرار گرفت و با استقبالِ داوران و منتقدان روبهرو شد.
حضور رضا فهیمی بهعنوان نویسنده و مشاور کارگردان و شیوا آبا، تهیهکننده، روزنامهنگار و سردبیر قدیمی با تجربهای گسترده در عرصه بینالمللی سینما و رسانه، نقاط کلیدی و تأثیرگذار این پروژه بوده که به انسجام و بلوغ اثر کمک کردهاند.
این فیلم با نگاهی کودکانه اما صادقانه به یک مسئلهٔ اجتماعی، از کلیشههای رایجِ سینمای کودک فاصله گرفته و با بیانی ساده و احساسی، واقعیت را از زاویهٔ نگاهِ کودک بازگو کرده است؛ زاویهای که کمتر کارگردانی در سینمای کودکِ امروز جسارتِ نزدیکشدن به آن را دارد.
منتقدان، نقطهٔ قوتِ فیلم را در ترکیبِ جسارتِ موضوع با لطافتِ اجرا میدانند؛ اثری که بدون شعار دادن، مرزِ میانِ تلخی و امید را مثلِ نامش-ترش و ملس-حفظ میکند.
«باکس ترش و ملس» نشان داد نسلِ تازهٔ سینماگرانِ کودک در ایران دیگر بهدنبالِ قصههایِ صرفاً خیالانگیز نیستند؛ آنها میخواهند از کودکِ امروز و واقعیتهایش حرف بزنند؛ صادق، بیپرده و تأثیرگذار.
نویسنده: دارا مجد