افرادی که نباید گردو بخورند | آجیل مغذی و خوشمزه‌ای که پیشینه آن به ایران می‌رسد

به لطف تبلیغات مکرر رسانه‌های اجتماعی، گردو در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و همه از خواص آن کم و بیش آگاهند. اما در این میان استثنائاتی هم وجود دارد که برخی باید از مصرف آن بپرهیزند.

کد مطلب: ۲۸۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
افرادی که نباید گردو بخورند | آجیل مغذی و خوشمزه‌ای که پیشینه آن به ایران می‌رسد

 

به گزارش روبرونیوز، اگرچه نمی توان منکر طعم منحصر به فرد گردو شد، اما شاید بسیاری از مردم ندانند که این مغز آجیلی چقدر مغذی است. رکسانا احسانی، متخصص تغذیه و تغذیه ورزشی، می‌گوید که گردو به صورت خام خورده می‌شود، روی سالاد، غلات و بلغور جو دوسر پاشیده می‌شود و معمولاً در دستور العمل‌های بسیاری از محصولات پخته استفاده می‌شود.

گردو چیست؟

گردو یک آجیل درختی است که حدود 7000 سال پیش در جایی که ایران امروز است به وجود آمد. گردو در بسیاری از کشورها رشد می کنند، اما ایالات متحده، چین، ایران، شیلی و اوکراین بزرگترین تولید کنندگان در سطح جهان هستند.

تقریباً تمام گردوهای کشت شده در ایالات متحده در کالیفرنیا تولید می شوند، زیرا آب و هوا و خاک حاصلخیز این ایالت برای کشت آنها ایده آل است.

درختان گردو می توانند تا 300 سال عمر کنند، اما اکثر باغات گردو کالیفرنیا هر 35 سال یکبار کاشته می شوند زیرا درختان با افزایش سن بازدهی کمتری دارند. در حالی که انواع مختلفی از گردو در سرتاسر جهان موجود است، اکثر مردم گردوی سیاه یا انگلیسی می خورند که انگلیسی به طور قابل توجهی رایج تر است. گردوی انگلیسی به دلیل کشت اولیه این آجیل در آن منطقه از جهان، گاهی به گردوی ایرانی نیز معروف است.

گردوآیا گردو برای شما مفید است؟

مهم نیست که از چه نوعی لذت می برید، گردو سرشار از مواد مغذی است. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، گردو حاوی کلسیم، ویتامین B6، منیزیم، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، منگنز، ویتامین C، فسفر، پتاسیم، روی و درصد قابل توجهی از آهن مورد نیاز روزانه فرد هستند.

کریستینا پترسن، استادیار علوم تغذیه در دانشگاه فناوری تگزاس می‌گوید: گردو همچنین منبع بسیار خوبی از اسید آلفا لینولنیک (ALA) است که یک اسید چرب ضروری امگا 3 است.

او خاطرنشان می کند که مصرف بیشتر ALA با سلامت قلب بهتر از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

او می‌افزاید: «آزمایش‌های بالینی همچنین نشان داده‌اند که مصرف گردو باعث کاهش سطح کلسترول LDL می‌شود که گاهی اوقات کلسترول بد نامیده می‌شود.»

احسانی به طور مشابه گردو را به دلیل داشتن "بیشترین مقدار ALA در بین هر آجیل درختی" تحسین می کند و می افزاید که همچنین با 4 گرم پروتئین گیاهی منبع عالی پروتئین است.

آنها همچنین 2 گرم فیبر دارند که به سلامت روده کمک می کند و باعث سیری می شود.

آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی گردو همچنین نشان داده است که عملکرد مغز را بهبود می بخشد و زوال شناختی مرتبط با پیری را کند می کند.

گردوآیا خوردن گردو مضراتی دارد؟

با وجود چنین فوایدی، گردو بهتر است در حد اعتدال مصرف شود، چون کالری بالایی دارد - تقریباً 800 کالری در یک فنجان گردو. همچنین مصرف بیش از حد آن با سنگ کلیه در برخی افراد مرتبط است.

این به این دلیل است که گردو سرشار از اگزالات است که می تواند در ایجاد سنگ های اگزالات کلسیم - رایج ترین نوع سنگ کلیه - نقش داشته باشد. به همین دلیل، موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی به افرادی که سنگ کلیه را تجربه کرده‌اند توصیه می‌کند از مصرف این آجیل درختی اجتناب کنند.

احسانی هشدار می دهد که البته افرادی که به آجیل درختی آلرژی دارند نیز باید از مصرف گردو خودداری کنند. با این حال، او می‌گوید که برای همه افراد دیگر، "گردو یک غذای مغذی و یک آجیل عالی برای گنجاندن در هر رژیم غذایی متعادل است."

منبع : USA TODAY
نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار