تایپیستِ خوش‌شانس یا پروژه آماده؟ حمایت تازه فارابی بحث‌برانگیز شد

در حالی‌که هنوز جوایز جشنواره فیلم کوتاه تهران در فضای سینمایی کشور داغ است، خبر حمایت بنیاد سینمایی فارابی از ساخت فیلم بلند هادی نوری، کارگردان فیلم کوتاه تحسین‌شده‌ «تایپیست»، به‌سرعت به یکی از خبرهای پرحاشیه‌ هفته بدل شد.

کد مطلب: ۳۵۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
تایپیستِ خوش‌شانس یا پروژه آماده؟ حمایت تازه فارابی بحث‌برانگیز شد
به گزارش روبرونیوز،

 در حالی‌که هنوز جوایز جشنواره فیلم کوتاه تهران در فضای سینمایی کشور داغ است، خبر حمایت بنیاد سینمایی فارابی از ساخت فیلم بلند هادی نوری، کارگردان فیلم کوتاه تحسین‌شده‌ «تایپیست»، به‌سرعت به یکی از خبرهای پرحاشیه‌ هفته بدل شد.

   بر اساس اطلاعیه رسمی، این حمایت به دنبال تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر «لزوم حمایت از استعدادهای کشف‌شده در جشنواره فیلم کوتاه تهران» صورت گرفته و فارابی قصد دارد اولین فیلم بلند سینمایی نوری را وارد مرحله‌ی تولید کند.

اما در فضای پرچالش سینمای ایران، چنین حمایتی به‌ندرت بدون حرف و حدیث پیش می‌رود.

بسیاری از منتقدان، با یادآوری تجربه‌های مشابه در سال‌های گذشته، این تصمیم را نمادی از تمرکز قدرت فرهنگی در مسیرهای دست‌چین‌شده و سلیقه‌ای می‌دانند؛ جایی که استعداد، فقط زمانی دیده می‌شود که در «جهت مورد نظر» بدرخشد.

  فیلم کوتاه «تایپیست» در جشنواره فیلم کوتاه تهران با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد؛ اثری با حال‌و‌هوای مینیمال و طنزی تلخ درباره کارمندی درگیر در سیستم بوروکراتیک. اما حالا پرسش اساسی این است:

آیا همان فضای انتقادی و تلخ فیلم کوتاه نوری در نسخه‌ بلندش هم حفظ خواهد شد؟

   یا حمایت بنیاد فارابی مسیر فیلمساز جوان را به سمت روایت‌های محتاط‌تر و بی‌خطر‌تر سوق خواهد داد؟

  در عین حال، بخشی از جامعه فیلم کوتاه ایران، از این اتفاق به‌عنوان رویدادی مثبت و کم‌سابقه در شناسایی و پرورش استعدادهای تازه یاد کرده‌اند. آن‌ها معتقدند اگر فارابی واقعاً در مسیر کشف استعدادها گام بردارد، شاید این پروژه بتواند دری تازه برای فیلمسازان جوان باز کند.

  با این حال، واقعیت این است که فارابی در سال‌های اخیر، بیشتر به دلیل گزینش‌های پرحرف‌وحدیث و تولیدات بی‌اثر در گیشه شناخته شده تا حمایت از استعدادهای نو.

   به همین دلیل، نگاه‌ها به پروژه جدید هادی نوری بیش از حد معمول حساس است؛ چراکه می‌تواند تعیین کند آیا این حمایت، آغاز یک روند واقعی برای پرورش نسل تازه‌ی فیلمسازان ایرانی است، یا فقط یک ویترین تبلیغاتی فرهنگی دیگر.

نویسنده: نویسا راد

نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار