تحلیل کشتی حسن یزدانی- آذرپیرا و حواشی آن

سرمربی تیم ملی کشتی ایران در المپیک پاریس می‌گوید ایرادی در فن نزدن حسن یزدانی مقابل آذرپیرا نیست و سبک کشتی این کشتی‌گیر همیشه به همین شکل بوده است.

کد مطلب: ۳۶۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
تحلیل کشتی حسن یزدانی- آذرپیرا و حواشی آن
به گزارش روبرونیوز،

در رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، چالش‌های داوری و حواشی فنی به کانون توجه تبدیل شده است.در حساس‌ترین مبارزه که رقابتی در سطح جهانی بود، حسن یزدانی بدون اجرای فن یا زیرگیری موفق شد با زیر کتف زدن و خارج کردن پای رقیب از تشک به پیروزی دست پیدا کند! 

 
 

در این مبارزه شاهد تصمیمات جنجالی داوری هم بودیم. اتفاقی که با اعتراض امیرعلی آذرپیرا همراه بود و بار دیگر بحث‌های داغی پیرامون نحوه قضاوت‌‌ها و استانداردهای فنی ایجاد کرد. جدا از این جنجال، تقابل‌‌های تماشایی امیرمحمد یزدانی با یونس امامی و همچنین کشتی نفسگیر امیرحسین فیروزپور مقابل مبین عظیمی کیفیت بالای فنی مسابقات را به رخ کشید. در همین راستا و برای واکاوی دقیق این حواشی و تحلیل استراتژی‌‌های اتخاذ شده توسط کشتی‌‌گیران به سراغ محسن کاوه، سرمربی تیم ملی در المپیک پاریس رفتیم که در ادامه مشروح این گپ و گفت را می‌خوانید.

  ‌به نظر شما دلیل اینکه حسن یزدانی بدون اجرای فن مقابل آذرپیرا کشتی گرفت چه بود؟ 

کشتی حسن‌ همین است، با استفاده از کار کردن دست‌ها و زدن زیر کتف امتیاز می‌گیرد. این سبک و سیاق کشتی او بوده است. برنامه‌اش مقابل آذرپیرا همین بود و به خوبی هم اجرایش کرد. در گذشته هم کشتی‌اش همین بود اما به لحاظ روحی روانی سر بود و می‌خواست کشتی را ببرد و همین هم شد وگرنه چیز خاصی در کشتی حسن نبود که بخواهد تغییر تاکتیک و تکنیک بدهد او از همین توانایی‌هایش در این چند سال استفاده کرده است.

 ‌احتمال دارد خواسته دست به عصا کشتی بگیرد تا از مصدومیت احتمالی جلوگیری کند؟ 

کشتی که این مدلی باشد و در این سطح باشد احتیاط ‌شرط لازم است حالا به نوعی احتیاط هم کرد و این کشتی هم حساس بود اما خب به نظرم حسن توانست به خوبی مدیریت کند‌.

 ‌از بدشانسی آذرپیرا بود که با یک رقیب سرسخت در یک وزن قرار دارد. شرایط او را چطور دیدید؟

دیگر همین است و کاری نمی‌شود کرد! ما دو تا چهره خوب در یک وزن داریم، آذرپیرا هم جوان است و هم آمادگی خوبی دارد با مدال جهانی و المپیک. کشتی سختی بود و آن کسی که به لحاظ روحی روانی برتری داشت، برنده شد. یزدانی را روحی روانی بهتر از آذرپیرا دیدم.

 ‌آذرپیرا مقابل یزدانی با ترس و استرس کشتی گرفت؟

کشتی این شکلی که یک برد می‌تواند صاحب دوبنده تیم ملی شود و بازنده حساس است. آن کسی که روحی روانی بالاتر باشد خیلی بهتر می‌تواند کار کند. از نظر من هم حسن به لحاظ روحی روانی بهتر بود.

  ‌نام بزرگ حسن یزدانی روی عملکرد داوری تاثیر گذاشت؟

من فکر نمی‌کنم. به نظرم داوری‌ها؛ نه فقط کشتی حسن بلکه کشتی امیرمحمد یزدانی با یونس امامی و همین‌طور فیروزپور و عظیمی موردی نداشت. در واقع روز خوب داوری ما بود. مشکلی از  داوری نداشتیم.

 ‌اما آذرپیرا نسبت به عملکرد داوری شاکی بود!

خب این نظر من است شاید همان یک مورد لحظه آخری بود که دوستان داور می‌توانند به لحاظ قوانین یا مسائل دیگر توضیحات را خودشان بدهند. اگر این اتفاق بیفتد بهتر است. در بحث داوری هم کارشناسان داوری نظر بدهند اما امیرعلی هم کشتی‌گیر خوب و بزرگی است اما در این شرایط کشتی دوبنده تیم ملی را از دست دادن سخت است. اما ان‌شاءالله خیر است. رقابت انفرادی در هر وزنی اگر ما ایجاد کنیم می‌تواند باعث رشد کشتی شود.

 ‌جدال بین یزدانی  و امامی را چطور دیدید؟

در این چند سالی که کشتی‌های امیرمحمد یزدانی را دیدم تا این حد باهوش کشتی نمی‌گرفت، در آن روز هم به لحاظ تاکتیکی و هم تکنیکی و هم استراتژی خیلی باهوش کشتی گرفت یعنی مشخص بود می‌خواهد چی کار کند روی تشک و همان را هم انجام داد و این به نظرم یکی از بهترین روزهای امیرمحمد بود. در کنارش یک روز پراشتباه یونس امامی هم بود.

 ‌ تحلیل شما از کشتی فیروزپور و عظیمی چیست؟

مدل کشتی این دو یک شکل است و به ‌طور فیزیکی کشتی می‌گیرند. آنها تکنیکی نیستند. به نظرم مبین عظیمی با تکیه بر دو‌ برد در لیگ برابر فیروزپور روی همان برد خوابیده بود! فیروزپور از شرایط لیگش بهتر بود. کشتی آنها در یک سطح بود اما مبین عظیمی فکر می‌کرد چون دو بازی در لیگ برنده‌ شده با همان داشته‌ها در بازی سوم هم برنده می‌شود که این عیب بزرگی برای او بود.

 ‌به‌ طور کلی عدالت در برقراری رقابت‌ها برای انتخابی با این روش صورت پذیرفت یا حقی ضایع نشد؟

الان دیگر تیم انتخاب شده و کادرفنی طبق تعریف‌هایش تیم را بسته است و حالا هم که تیم انتخاب شده باید حمایت کنند. کشتی که روز جمعه با حضور تماشاگران برگزار شد یک شور و حال خاصی‌ به همه داد. اگر بتوانیم آنهایی که شانس پوشیدن دوبند تیم ملی را دارند این‌چنین دور هم‌ جمع کنیم تا رقابت کنند اتفاق خوبی است. حالا هم تیم شناخته شده همه باید حمایت کنیم‌ چون امسال هم مسابقات فشرده‌ داریم همه باید دعا کنیم تا بچه‌ها نتیجه بگیرند.

 

نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار