هشدار؛ اگر غذا را فقط با یک طرف بجوید این اتفاق دردناک برای فک و دندان‌هایتان می‌افتد

روبرونیوز: جویدن غذا با یک طرف دهان و دندان‌هایتان مشکل زیادی را برای سلامت دندان و لثه و فک‌ها به وجود می‌آورد.

کد مطلب: ۲۹۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
هشدار؛ اگر غذا را فقط با یک طرف بجوید این اتفاق دردناک برای فک و دندان‌هایتان می‌افتد
به گزارش روبرونیوز،

دکتر نیازی آرورا، یک متخصص پروتز دندان گفت: «من هرگز به کسی توصیه نمی‌کنم که فقط با یک طرف غذا را بجود. این برخلاف حرکت طبیعی فیزیولوژیکی است، جایی که هر دو طرف فک به طور متقارن برای جویدن غذا کار می کنند.

اگر فقط از یک طرف بجوید چه اتفاقی می‌افتد؟

اول، متوجه افزایش ساییدگی و ترک روی دندان‌های طرفی که بیشتر استفاده می‌کنید، خواهید بود. طرفی که استفاده نمی شود ممکن است جرم بیشتری جمع کند.

این رسوبات می توانند منجر به تحلیل رفتن لثه و ایجاد محیط مساعد برای رشد باکتری ها و در نتیجه ایجاد عفونت شوند.

به گفته آرورا، ماهیچه‌های سمت جونده بیشتر از ماهیچه‌های سمت غیر جونده رشد می‌کنند که منجر به عدم تقارن صورت می‌شود.

دندان درد

این باعث ساییدگی ناهموار مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) می شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، بیماران ممکن است هنگام باز و بسته کردن دهان درد نزدیک گوش یا صدای کلیک در مفصل را تجربه کنند.

به نظر او، ناراحتی یا درد یک طرف اغلب منجر به جویدن عادتی طرف دیگر می شود. او توصیه کرد که با دندانپزشک مشورت کنید تا سلامت دندان خود را ارزیابی کرده و راهنمایی های مناسب دریافت کنید.

فرآیند جویدن ایده‌آل برای سلامت دهان و دندان

فرآیند ایده آل جویدن شامل استفاده از هر دو طرف دهان به طور مساوی و جویدن آهسته و کامل است. توزیع یکنواخت حجم کار بین هر دو طرف به جلوگیری از فشار و سایش بیش از حد روی دندان ها کمک می کند.

او گفت: جویدن آهسته و کامل غذا را به قطعات کوچک‌تر می‌شکند که نه تنها هضم را تسهیل می‌کند، بلکه فشار روی فک‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

آرورا همچنین از جویدن اقلام غیر خوراکی مانند مداد، خودکار یا یخ خودداری کرد، زیرا این عادات می توانند به دندان ها آسیب برسانند و به طور بالقوه منجر به شکستگی هایی شوند که ترمیم آن ها دشوار است.

دندان درد

آیا روش جویدن بر هضم غذا تأثیر می گذارد؟

آرورا گفت: بله، جویدن اولین گام در هضم است و اگر آن را به درستی انجام ندهیم، کل فرآیند ممکن است دچار مشکل شود. جویدن نادرست به این معنی است که غذا به طور موثر له نمی شود.

زمانی که این غذای بد جویده شده به معده می رسد، شیره های گوارشی و اسیدها باید برای تجزیه آن بیشتر کار کنند. این می تواند منجر به جذب ضعیف مواد مغذی، درد معده و نفخ شود.

 

منبع : indianexpress
نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار