قهوه یا چای: کدام یک خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد؟

روبرونیوز:قهوه و چای دارای فواید بسیاری برای سلامتی هستند، از جمله افزایش انرژی، کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی. اما وقتی به خطر حمله قلبی یا سکته می‌رسد، یکی از این دو نوشیدنی به وضوح برتر است.

کد مطلب: ۳۱۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
قهوه یا چای: کدام یک خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد؟
به گزارش روبرونیوز،

 

یک مطالعه بین‌المللی با بیش از 25,000 نفر نشان داد که نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز خطر سکته را نزدیک به 40 درصد افزایش می‌دهد. در حالی که همان مقدار چای خطر را تقریباً یک پنجم کاهش می‌دهد.

محققان پیشنهاد کردند که این ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که قهوه بیشتری می‌نوشند، احتمال بیشتری دارد که با مشکلات قلبی مانند فشار خون بالا مواجه شوند که خطر سکته را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه که در ژوئیه در "مجله بین‌المللی سکته" منتشر شد، محققان 26,950 بزرگسال را از 32 کشور، از جمله بریتانیا و کانادا، جذب کردند. تقریباً نیمی از آن‌ها افرادی بودند که اخیراً سکته کرده بودند.

میانگین سن شرکت‌کنندگان 61 سال بود و بیشتر آن‌ها مرد بودند. اکثر بیماران نیز اضافه وزن داشتند که خود یک عامل خطر برای سکته است.

شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی درباره تاریخچه پزشکی، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سایر عوامل خطر سکته مانند سیگار کشیدن و فشار خون بالا پر کردند. همچنین از آن‌ها پرسیده شد چند فنجان قهوه، چای سبز چینی/ژاپنی، چای سیاه و سایر انواع چای در روز می‌نوشند.

حدود یک نفر از هر پنج شرکت‌کننده هیچ‌یک از این دو نوشیدنی را نمی‌نوشید، در حالی که تقریباً نیمی فقط چای می‌نوشیدند. حدود 15 درصد فقط قهوه می‌نوشیدند و تقریباً یک نفر از هر پنج نفر هر دو را مصرف می‌کردند.

تیم تحقیق دریافت که نوشیدن چهار یا بیشتر فنجان قهوه در روز خطر سکته را 37 درصد افزایش می‌دهد. با این حال، نوشیدن همان مقدار چای هر نوعی خطر را 19 درصد کاهش می‌دهد. 

چای سیاه، که شامل چای‌های ارل گری و چای صبحانه است، کمترین خطر کلی سکته را با 29 درصد کاهش داشت، در حالی که چای سبز منجر به کاهش 27 درصدی خطر شد.

هیچ ارتباطی بین نوشیدن سه یا کمتر فنجان قهوه و سکته وجود نداشت.

محققان اشاره کردند که نوشیدن بیش از حد قهوه ممکن است اثرات مضری داشته باشد زیرا کسانی که این مقدار قهوه می‌نوشند، معمولاً نرخ بالاتری از مشکلاتی مانند فشار خون بالا و ضربان قلب بالا دارند.

قهوه دارای سطوح بالاتری از کافئین نسبت به چای است، به طوری که هر فنجان هشت اونسی قهوه حدود 80-100 میلی‌گرم کافئین دارد در مقایسه با 50 میلی‌گرم در چای. کافئین نشان داده است که باعث آزادسازی آدرنالین می‌شود که ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد.

در طول یک دوره طولانی، این اثرات می‌توانند به عروق خونی در مغز آسیب برسانند و خطر لخته شدن و سکته را افزایش دهند.

با این حال، محققان اشاره کردند که افزودن شیر به هر نوع چای تمامی مزایای مرتبط با سکته را خنثی می‌کند.

تیم تحقیق به تأثیر شکر، شربت‌ها، ادویه‌ها یا سایر افزودنی‌ها به قهوه یا چای نپرداخت.

این ممکن است به این دلیل باشد که شیر آنتی‌اکسیدان‌ها، مولکول‌های مبارزه‌کننده با بیماری که در قهوه و چای وجود دارند و نشان داده شده که التهاب را کاهش می‌دهند که می‌تواند منجر به سکته شود، مسدود می‌کند.

این مطالعه چندین محدودیت داشت. محققان اشاره کردند که یافته‌ها ممکن است تحت تأثیر سوگیری یادآوری قرار گیرد، زیرا شرکت‌کنندگان تنها چند روز قبل از مصاحبه دچار سکته شده بودند.

علاوه بر این، شرکت‌کنندگان از چین و جنوب آسیا بزرگ‌ترین جمعیت را تشکیل می‌دادند. از آنجا که چای به‌ویژه در این مناطق محبوب است، ممکن است سوگیری بالقوه‌ای وجود داشته باشد.

منبع : dailymail
نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار