فواید بی‌شمار رژیم روزه‌داری متناوب | این رژیم برای ۷ گروه ممنوع است

روبرونیوز: اگرچه روزه‌داری متناوب نوید کاهش وزن و سلامتی بهتر را می‌دهد، اما باز هم برای همه افراد نیست. در این مطلب گفته می‌شود که چه کسانی باید از آن اجتناب کنند.

کد مطلب: ۳۱۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
فواید بی‌شمار رژیم روزه‌داری متناوب | این رژیم برای ۷ گروه ممنوع است
به گزارش روبرونیوز،

روزه‌داری متناوب در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است، زیرا نوید مدیریت طولانی مدت وزن را می دهد و همچنین می تواند به مدیریت بیماری های مزمن کمک کند.

برای افراد ناآگاه، روزه متناوب (IF) یک الگوی غذایی است که در آن فرد بین دوره های غذا خوردن و روزه داری جابجا می شود. پیروی از روزه داری متناوب به دستگاه گوارش شما استراحت بسیار لازم را از هضم مداوم غذاهای پیچیده و استفاده از چربی موجود برای انرژی می دهد و از کاهش وزن مطمئن می شود.

اگرچه فواید روزه متناوب بسیار است، اما این نوع روزه برای همه مناسب نیست. اما چه کسانی باید از روزه متناوب پرهیز کنند.

رژیم روزه‌داری

انواع روزه‌های متناوب

روزه داری متناوب باعث ایجاد تغییرات سالم در بدن می شود، مانند کاهش سطح انسولین خون، افزایش هورمون رشد انسانی (HGH) و بهبود ترمیم سلولی. روزه داری متناوب با خوردن وعده های غذایی کمتر باعث کاهش وزن می شود و در نهایت کالری کمتری دریافت می کنید.

علاوه بر این، روزه داری متناوب عملکرد هورمونی را بهبود می بخشد که به کاهش وزن کمک می کند. افزایش سطح نوراپی نفرین، همراه با انسولین پایین و سطوح HGH بالا، تجزیه چربی بدن را افزایش می دهد و باعث می شود بدن شما از چربی برای انرژی استفاده کند.

روزه متناوب انواع مختلفی دارد. غذاهای خاصی را تجویز نمی کند، اما بر زمان خوردن تمرکز می کند. روش های رایج عبارتند از:

1. روش 16/8: 16 ساعت ناشتا باشید، سپس ظرف 8 ساعت غذا بخورید.

2. رژیم غذایی 5:2: خوردن به طور معمول به مدت پنج روز، کاهش دریافت کالری (حدود 500-600) برای دو روز غیر متوالی.

3. Eat-Stop-Eat: یک یا دو بار در هفته به مدت 24 ساعت ناشتا باشید.

4. روزه متناوب: متناوب بین روزه و روزه خوردن.

5. رژیم جنگجو: خوردن مقدار کمی میوه و سبزیجات خام در طول روز و به دنبال آن یک وعده غذایی بزرگ در شب.

در طول دوره های روزه داری، باید از غذاهای پر کالری خودداری کرد، اما می توانید آب، چای یا قهوه را بدون شکر یا شیر مصرف کنید.

به گفته متخصص تغذیه، آونی کاول، هدف اصلی این است که بدن خود را از هضم مداوم استراحت دهید و به آن اجازه دهید بر روی ترمیم و مصرف انرژی از چربی ذخیره شده تمرکز کند.

رژیم روزه‌داری

چه کسانی باید از روزه متناوب پرهیز کنند؟

روزه داری متناوب که چندین مزیت بالقوه برای سلامتی مانند کاهش وزن، بهبود سلامت متابولیک و حساسیت بهتر به انسولین دارد، برای همه مناسب نیست. در اینجا گروه هایی از افرادی که باید از روزه داری متناوب اجتناب کنند و دلایل آن آورده شده است:

1. زنان باردار یا شیرده

روزه داری متناوب در زمانی که یک زن باردار است، ممکن است مانع رشد جنین شود. بارداری و شیردهی دوره‌های بسیار سختی هستند که بدن شما به مصرف مداوم مواد مغذی برای حمایت از رشد و تولید شیر کودک نیاز دارد.

آونی کائول، متخصص تغذیه می گوید: روزه ممکن است باعث کمبود مواد مغذی، کاهش شیر و حتی منجر به خستگی و ضعف شود.

2. افراد مبتلا به اختلالات خوردن

افرادی که سابقه اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی دارند، باید از روزه داری متناوب اجتناب کنند، زیرا می تواند باعث رفتارهای غذایی ناسالم، مانند پرخوری یا محدودیت شدید شود و وضعیت آنها را بدتر کند.

فردی که از اختلال خوردن، تکانشگری، نوسانات خلقی یا کمال گرایی رنج می برد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال خوردن در حین روزه داری متناوب قرار دارد.

3. افراد مبتلا به دیابت

روزه داری متناوب مطمئناً می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد که زمانی اتفاق می افتد که بدن شما قادر به پاسخ مناسب به انسولین نیست و منجر به افزایش سطح قند خون شما می شود.

با این حال، آخرین چیزی که دیابتی‌ها به آن نیاز دارند، روزه گرفتن است تا بالا و پایین‌های زیادی در قند خونی که در حال حاضر روزانه از آن رنج می‌برند، افزایش دهد. به ویژه، کسانی که انسولین مصرف می کنند یا داروهایی که بر سطح قند خون تأثیر می گذارند.

روزه داری می تواند منجر به افت خطرناک قند خون (هیپوگلیسمی) شود که باعث سرگیجه، گیجی یا حتی غش می شود. همیشه قبل از شروع روزه متناوب با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

4. افراد مبتلا به فشار خون پایین

روزه گرفتن برای مدت طولانی می تواند فشار خون را حتی بیشتر کاهش دهد و منجر به سبکی سر، غش و ضعف شود، به ویژه در افرادی که قبلاً مستعد فشار خون پایین هستند. این متخصص می گوید، زمانی که بدن شما مواد مغذی کافی دریافت نمی کند، سطح فشار خون شما نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

5. افراد کم وزن یا سوء تغذیه

روزه داری متناوب می تواند سوءتغذیه یا از دست دادن عضلات را تشدید کند، زیرا بیشتر منجر به محدودیت کالری می شود. افراد کم وزن برای حفظ یا افزایش وزن خود نیاز به دریافت مداوم مواد مغذی دارند. بنابراین، این نوع روزه برای افراد دارای سوء تغذیه مناسب نیست.

6. ورزشکاران یا افراد بسیار فعال

ممکن است برای کسانی که به منبع انرژی مداوم برای تمرین یا عملکرد نیاز دارند مناسب نباشد. روزه گرفتن می تواند باعث خستگی، مانع از ریکاوری و کاهش استقامت در طول تمرین شود.

7. افراد مبتلا به استرس مزمن یا مشکلات خواب

خواب کافی هر شب برای حفظ ثبات روانی، حفظ عملکرد مغز و بازسازی عضلات پس از فعالیت شدید ضروری است. شناخت، تمرکز، عملکرد و بهره وری به طور منفی تحت تأثیر کم‌خوابی قرار می گیرند.

اگر گرسنه به رختخواب می‌روید، ممکن است رها شدن و به خواب رفتن بدنتان دشوار شود، زیرا مغزتان هوشیار می‌ماند و بدنتان را ناآرام می‌کند.

روزه داری ممکن است سطح کورتیزول، هورمون استرس را افزایش دهد، که ممکن است اضطراب را تشدید کند، خواب را مختل کند یا شرایط مرتبط با استرس مزمن را بدتر کند.

در حالی که روزه داری متناوب ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد، ضروری است قبل از شروع با یک متخصص تغذیه مشورت کنید، به خصوص اگر به هر یک از این دسته ها تعلق دارید. ایجاد تعادل در سلامتی و تندرستی کلیدی است.

منبع : healthshots
نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار