ضررهای ایستادن طولانی‌مدت برای سلامت | بیش از این مقدار در طول روز نایستید

روبرونیوز: محققان می‌گویند که ایستادن و نشستن طولانی هردو مضرند، و بهترین راه برای مقابله با پیامد‌های قلبی-عروقی تحرک و فعالیت بدنی است.

کد مطلب: ۳۱۵۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ضررهای ایستادن طولانی‌مدت برای سلامت | بیش از این مقدار در طول روز نایستید
به گزارش روبرونیوز،

محققان همواره هشدار داده‌اند نشستن طولانی‌مدت برای سلامت مضر و با بسیاری از بیماری‌ها، مانند چاقی، بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت نوع ۲، مرتبط است. بسیاری از افراد برای کاهش این خطرها یا درپی میزهای ایستاده در محل کارند یا می‌کوشند زمان بیشتری بایستند. 

اما تحقیقات جدیدی که در مجله «اپیدمیولوژی» (Epidemiology) منتشر شده است،‌ نشان می‌دهد که ایستادن هم پیامدهای خاص خودش را دارد، به‌ویژه وقتی حرف «سلامت قلب» به میان می‌آید.

بنابر نتایج به‌دست‌آمده، زیاد ایستادن نه‌تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی را کاهش نمی‌دهد، که ممکن است خطر ابتلا به بیماری گردش خون را نیز افزایش دهد. 

این یافته‌ها سوالات بسیار زیادی را به وجود آورده است، ازجمله اینکه درمورد نشستن و ایستادن بالاخره چه باید کرد.

یافته‌ها چه می‌گویند؟

طبق مطالعات پیشین، محققان دانشگاه سیدنی درپی این بودند که بفهمند آیا ایستادن جایگزین سالمی برای نشستن است یا نه؟

یافته‌های این گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که زیاد ایستادن در درازمدت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش نمی‌دهد و حتی خطر ابتلا به مشکلات گردش خون مانند «وریدهای واریسی» (varicose veins) و «ترومبوز ورید عمقی» (deep vein thrombosis) را افزایش می‌دهد. 

چقدر می‌شود ایستاد؟

محققان با استفاده از ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت هوشمند، داده‌های مربوط به مشکلات قلبی و بیماری گردش خون را در بیش از ۸۳ هزار بزرگسال بریتانیا تجزیه و تحلیل کردند.

آنان تاکید می‌کنند که اگر ایستادن در طول روز بیش از دو ساعت باشد، به ازای هر نیم ساعتی که به آن افزوده شود، خطر ابتلا به بیماری‌های گردش خون تا ۱۱درصد افزایش می‌یابد.

دکتر متیو احمدی، سرپرست این گروه، در بیانیه‌ای رسانه‌ای اعلام کرد نکته کلیدی این است که ایستادن بیش‌ازحد راه مقابله با سبک زندگی بی‌تحرک نیست، و برای برخی افراد خطر مشکلات گردش خون را به همراه دارد، اما نشستن هم گزینه خوبی نیست.

به گفته محققان، نشستن بیش از ۱۰ ساعت در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد. 

نظر پزشکان در این مورد چیست؟

بسیاری از پزشکان می‌گویند که نتایج مطالعات جالب است، اما قطعی نیست. دکتر یوهانا کنترراس،‌ متخصص قلب ساکن نیویورک، به یاهو لایف می‌‌گوید: «اینکه شرکت‌کنندگان در حالت ایستاده چه کاری می‌کردند دقیقا مشخص نیست، آیا آن‌ها وقتی ایستاده بودند حرکت هم می‌کردند؟ یا اینکه فقط بی‌حرکت ایستاده بودند؟ زیرا این دو نتیجه متفاوتی دارند.»

به عقیده دکتر کریستوفر یی، جراح عروق ساکن کالیفرنیا، این نتایج تا حدی با این باور که ایستادن طولانی‌‌مدت بهتر و سالم‌تر است در تضاد است.

او از خطر ابتلا به بیماری‌های رگ‌های واریسی و ترومبوز ورید عمقی ناشی از ایستادن طولانی‌مدت متعجب نیست و می‌گوید، کاملا روشن است که ایستادن طولانی‌مدت خطر ابتلا به بیماری‌های ارتوستاتیک گردش خون را افزایش می‌دهد. 

همچنین تجزیه‌وتحلیل و مقایسه نتایج ۱۳ تحقیق نشان می‌دهد کسانی که بیش از هشت ساعت در روز می‌نشینند و فعالیت بدنی ندارند، مانند افراد چاق یا سیگاری‌، در معرض خطر مرگ قرار دارند.

محققان دریافته‌اند که ۶۰ تا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی روزانه با شدت متوسط، خطرات نشستن زیاد را از میان می‌برد.

همچنین تحقیقات حاکی از آن است که شش دقیقه ورزش شدید یا ۳۰ دقیقه ورزش متوسط تا شدید در طی روز، به کاهش خطر بیماری قلبی در افرادی که بیش از ۱۱ ساعت در روز می‌نشینند کمک می‌کند. 

بر همین اساس، محققان تاکید می‌کنند کسانی که زیاد می‌ایستند و تحرکی ندارند، سلامت قلب و عروقشان در خطر است و آن چیزی که اهمیت دارد فعالیت هوازی است، نه فقط ایستادن.

توصیه آن‌ها این است که بی‌حرکت نمانید و با تحرک کافی در محل کار یا خانه به سلامت کلی بدن و مقابله با بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کنید.

منبع : ایندیپندنت
نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار