نوشیدن این دمنوش پرخاصیت؛ روشی خانگی و موثر برای متوقف کردن عطسه

روبرونیوز: اگر مدام عطسه می‌کنید و نمی‌دانید چگونه آن را کنترل کنید، چای بابونه را امتحان کنید! این یک درمان خانگی موثر برای عطسه است.

کد مطلب: ۳۱۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
نوشیدن این دمنوش پرخاصیت؛ روشی خانگی و موثر برای متوقف کردن عطسه
به گزارش روبرونیوز،

آیا اخیراً به دلیل اینکه نمی‌توانید عطسه خود را متوقف کنید دستمال کاغذی را تمام کرده‌اید؟

گاهی اوقات برای نورون های حسی بینی شما سخت است که با تغییر آب و هوا و گرد و غبار اطرافتان هماهنگی داشته باشند. در حالی که یک یا دو بار عطسه کردن قابل کنترل است، عطسه مداوم می تواند هم تحریک کننده و هم مخرب باشد.

در حالی که هیچ جایگزینی برای دارو وجود ندارد، برخی افراد در صورت جدی نبودن به درمان های خانگی متوسل می شوند. یکی از این درمان‌های خانگی برای عطسه که در سال‌های اخیر محبوبیت پیدا کرده است، چای بابونه است.

بابونه، گیاهی گلدار که به خاطر خواص آرام بخشش معروف است، قرن هاست که برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. بسیاری از محققان کشف کرده اند که بابونه ممکن است در کاهش عطسه نیز موثر باشد.

در ادامه فواید بالقوه نوشیدن چای بابونه برای عطسه و طرز تهیه آن در خانه را بخوانید.

چای بابونه چیست؟

چای بابونه یک نوشیدنی گیاهی محبوب است که از گل های گیاه بابونه تهیه می شود. دو نوع اصلی بابونه وجود دارد: بابونه آلمانی (Matricaria recutita) و بابونه رومی (Chamaemelum nobile).

هر دو نوع حاوی ترکیباتی هستند که دارای خواص مفیدی هستند، از جمله اثرات ضد سرطانی، ضد عفونی، ضد التهابی، ضد ترومبوز، آنتی اکسیدان، کاهش چربی خون، کاهش قند خون، ضد فشار خون، ضد افسردگی و اثرات محافظت کننده عصبی.

بابونه گیاهی است که معمولاً در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، همانطور که در مطالعه ای در سال 2023 در مجله Molecules منتشر شد. اغلب به دلیل طعم تسکین دهنده و فواید بالقوه سلامتی، از جمله توانایی آن در تقویت آرامش، کمک به هضم، کاهش دردهای قاعدگی و اخیراً برای کاهش عطسه استفاده می شود.

ننننن

دلایل عطسه چیست؟

همانطور که در مطالعه ای که در MedicinePlus منتشر شده است، عطسه می تواند توسط عوامل مختلفی تحریک شود.

آلرژن‌ها: گرده، گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی، هاگ های کپک و سایر مواد حساسیت زا می توانند مجرای بینی را تحریک کرده و باعث عطسه شوند.

محرک‌ها: دود، آلودگی، بوهای قوی و سایر محرک های محیطی نیز می توانند باعث عطسه شوند.

عفونت‌ها: سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت های تنفسی می توانند باعث التهاب و احتقان در مجرای بینی شوند و منجر به عطسه شوند.

چای بابونه: آیا درمان خانگی خوبی برای عطسه است؟

چای بابونه ممکن است به کاهش عطسه مداوم کمک کند، به خصوص زمانی که ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی باشد.

همانطور که در مطالعه ای که در مجله Molecular Medicine Reports منتشر شده است، خواص ضد التهابی بابونه ممکن است مجاری بینی را تسکین دهد، تحریک و تورم را کاهش دهد.

خواص ضد التهابی آن می تواند به کاهش احتقان کمک کند و تنفس را برای شما آسان تر کند و به طور بالقوه دفعات عطسه را کاهش دهد.

علاوه بر این، بابونه حاوی ترکیباتی است که می تواند به آرام کردن پاسخ ایمنی کمک کند، که ممکن است در افراد مبتلا به آلرژی یا سرماخوردگی بیش فعال باشد.

علیشا جسوانی، متخصص تغذیه می‌گوید: با تعدیل سیستم ایمنی، بابونه ممکن است به کاهش حساسیت بدن به مواد حساسیت‌زا یا محرک‌ها کمک کند و منجر به عطسه‌های کمتری شود.

بابونه همچنین اثرات آرام بخش خفیفی را ارائه می دهد که ممکن است به آرامش بدن کمک کند و به بهبود علائمی مانند عطسه کمک کند.

وقتی بدن آرام است و استرس کمتری دارد، ممکن است بهتر بتواند با التهاب و سایر عوامل موثر در عطسه مبارزه کند.

ننننممم

چگونه در خانه چای بابونه درست کنیم؟

در اینجا راهنمای ساده ای برای تهیه دمنوش بابونه پیشنهاد شده است.

مواد تشکیل‌دهنده:

چای کیسه ای بابونه یا برگ بابونه

یک قوری یا لیوان

آب

روش:

آب را در کتری یا قابلمه بجوشانید.

چای کیسه ای یا برگ های بابونه را در قوری یا لیوان بگذارید.

آب جوش را روی چای بریزید و بگذارید 5 تا 7 دقیقه دم بکشد.

اگر از برگ‌های بابونه استفاده می‌کنید، چای را با استفاده از یک صافی مشبک در یک لیوان صاف کنید.

برای طعم دادن می توانید عسل، لیمو یا کمی دارچین اضافه کنید.

چای بابونه را به آرامی میل کنید تا طعم ها عمل کنند.

نکاتی برای تاثیر بیشتر

از بابونه با کیفیت بالا استفاده کنید: چای بابونه ارگانیک یا برگ های آن را انتخاب کنید تا از بهترین کیفیت و اثربخشی اطمینان حاصل کنید.

آن را گرم بنوشید: چای گرم بابونه در تسکین گلودرد و مجرای بینی موثرتر است.

به طور منظم بنوشید: برای تاثیر بیشتر  چای بابونه را چند بار در روز بنوشید.

توجه: در حالی که چای بابونه ممکن است عطسه را تسکین دهد، در صورت تداوم یا بدتر شدن علائم با یک پزشک صحبت کنید.

آیا مصرف چای بابونه عوارضی دارد؟

در حالی که چای بابونه یک درمان خانگی موثر برای عطسه است، اما می تواند منجر به عوارض جانبی در برخی افراد خاص شود. این عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

واکنش‌های آلرژیک: افراد مبتلا به آلرژی به گیاهان خانواده گل‌های مروارید مانند راگ‌وید یا گل داوودی نیز ممکن است به بابونه حساسیت داشته باشند. واکنش های آلرژیک می تواند علائمی مانند کهیر، خارش، تورم و مشکلات تنفسی ایجاد کند.

زخم های دهان: برخی افراد ممکن است پس از نوشیدن چای بابونه دچار زخم های دهان شوند.

خواب‌آلودگی: بابونه خاصیت آرام‌بخشی ملایمی دارد، بنابراین می‌تواند باعث خواب‌آلودگی در برخی افراد شود. این اثر ممکن است در افرادی که به کافئین حساس هستند یا داروهای دیگری مصرف می‌کنند که می‌توانند باعث خواب‌آلودگی شوند، آشکارتر باشد.

افزایش خطر خونریزی: بابونه ممکن است با داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و کلوپیدوگرل تداخل داشته باشد. اگر از این داروها استفاده می کنید، مهم است که قبل از نوشیدن چای بابونه با پزشک خود مشورت کنید.

بارداری و شیردهی: در حالی که بابونه به طور کلی در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است، بهتر است قبل از مصرف با یک متخصص مشورت کنید.

منبع : healthshots
نظرات

نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین
آخرین اخبار